Μεταπηδήστε στο περιεχόμενο

Συζήτηση

  • από

Η τεχνική αυτή αποσκοπεί στο να συντελεστεί η μάθηση μέσω του διαλόγου εκπαιδευτικού – μαθητών ή των μαθητών μεταξύ τους, με αφορμή την επεξεργασία ενός ζητήματος σε βάθος. Για να πετύχει ο εκπαιδευτικός τους στόχους της συζήτησης πρέπει να έχει προσχεδιάσει μια επαγωγική σειρά ερωτήσεων (προφορικών ή γραπτών) με βάση τις οποίες θα προσεγγίζεται το ζήτημα σταδιακά. Η συζήτηση συνήθως διεξάγεται με όλους τους μαθητές της τάξης.
Η τεχνική αυτή είναι ιδιαίτερα χρήσιμη κατά την έναρξη της προσέγγισης ενός ζητήματος. Στην περίπτωση αυτή στόχος είναι οι μαθητές να προβληματιστούν γύρω από ένα ζήτημα, να εξετάσουν τις διάφορες παραμέτρους του, καθώς και εφαρμογές ή προβλήματα που σχετίζονται με το ζήτημα αυτό.
Οι μαθητές συμμετέχουν στη συζήτηση αξιοποιώντας τις γνώσεις τους, τις εμπειρίες τους αλλά και τη φαντασία τους. Έτσι εμπλέκονται ενεργητικά και κριτικά στη διερεύνηση του ζητήματος. Έναυσμα για τη συζήτηση μπορεί να αποτελέσει ένα απόσπασμα βίντεο, ένα άρθρο της επικαιρότητας που θα σχετίζεται με το περιεχόμενο της διδακτικής ενότητας του μαθήματος, κ.ά.

Οι ερωτήσεις που διατυπώνει ο εκπαιδευτικός κατά την εξέλιξη της συζήτησης θα πρέπει να:
• είναι ενδιαφέρουσες και παράλληλα λιτές, απλές και σαφείς,
• απευθύνονται σε όλους και να απαντώνται εθελοντικά, χωρίς δηλαδή να καλούνται οι μαθητές ονομαστικά να απαντήσουν, είναι σύμφωνες με τις προσδοκίες των μαθητών και να συνδέονται στενά με το περιεχόμενο της τρέχουσας διδακτικής ενότητας,
• αντιστοιχούν στις δυνατότητες των μαθητών,
• είναι έτσι διαμορφωμένες ώστε να μην ζητείται ως απάντηση ένα απλό «ναι» ή «όχι»,
• μην είναι ενοχλητικές για τους μαθητές, η δε στάση του εκπαιδευτικού να είναι γενικότερα ενθαρρυντική.

Οι ερωτήσεις θα πρέπει -αν αυτό είναι δυνατόν- να συνοδεύονται από διάφορα βοηθητικά μέσα, όπως σχήματα, εικόνες, χάρτες, βίντεο, ώστε να καθίστανται περισσότερο ενδιαφέρουσες. Κρίνεται γενικά σκόπιμο ο εκπαιδευτικός να καταγράφει τις απαντήσεις των μαθητών στον πίνακα. Η κατάλληλη διαμόρφωση του χώρου της αίθουσας, η οποία θα πρέπει να επιτρέπει την οπτική επαφή των μαθητών συμβάλλει σημαντικά στη διαμόρφωση ενός φιλικού και άνετου κλίματος που θα ενθαρρύνει τους μαθητές να εκφράσουν άφοβα τις απόψεις τους.

Από το βιβλίο “Σύγχρονες Διδακτικές Προσεγγίσεις για την Ανάπτυξη Κριτικής – Δημιουργικής Σκέψης” – Συντονισμός ανάπτυξης εκπαιδευτικού υλικού και γενική επιμέλεια εκδόσεων Ο.ΕΠ.ΕΚ.

Ετικέτες: